Integration af danske virksomheder i udlandet

Mange danske virksomheder vælger at prøve et eventyr i udlandet, ved at flytte forretningen – eller en del af den – til andre lande uden for Danmark. Det gælder både små og store virksomheder, såvel som iværksættere, der ser fordele i at etablere sig ude i den store verden.

Årsagerne og motiverne til udflytning kan være mange og forskellige. I mange tilfælde handler det om at kunne arbejde med billigere arbejdskraft og et lavere skattetryk, for andre handler det om at finde den ekspertise man besidder i de pågældende land, eller måske at arbejde med råvarer der findes i netop den del af verden.

Fordele og ulemper ved en udlandsflytning, kan være mange og afhænger selvfølgelig af mange faktorer. Nogle store virksomheder har måske flyttet en produktion til Asien for at skære ned på produktionsomkostninger, men har senere måtte indse, at det var kvaliteten der blev beskåret og ikke omkostningerne – og derefter valgte at flytte hele maskineriet tilbage til Danmark. I andre tilfælde har erfaringerne vist sig at være særdeles positive, specielt indenfor brancher som IT-programmering og app-udvikling, der har fundet ekspertise fx Pakistan og Indien.

 

Telemarketing har succes i Spanien

En af de brancher der virker til at have stor succes med at have etableret sig i udlandet, er de såkaldte callcentre, der arbejder indenfor fx telemarketing og mødebooking, og som man ser etableret i flere lande rundt omkring i verden, specielt i Spanien og området langs den spanske solkyst. Her fungerer flere danske callcentre i bedste velgående, bl.a. virksomheden www.encg.dk, der netop specialiserer sig i telemarketing og mødebooking. Her er der tale om virksomheder der udfører deres arbejdsopgaver for danske kunder mere end 3.000 km væk, mens de sidder på deres spanske kontorer og udfører opgaven. Her er det ganske simpelt brugen af internet og moderne telekommunikation, der gør den slags muligt.

En helt anden og meget vigtig faktor, handler om integration af både medarbejdere og virksomhedskultur i det nye land. Der er en kæmpe forskel på, om både virksomhed og medarbejdere skal fungere i Japan, Indien eller Spanien. Kulturforskellene er enorme, og det er vigtigt at sætte sig ind i det samfund man skal opholde sig. Både hvad angår virksomhedskultur, sprog, omgang med samarbejdspartnere og medarbejderens evne til at integrere sig i det daglige liv. Alle disse faktorer er medvirkende til en succesoplevelse i udlandet og derfor et tema der bør forberedes og researches godt, inden man pakker flyttekasserne og drager ud i verden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *